کهن الگوهای زنانه چیست؟

گزارشگر:تمنا ابراهیم‌خیل - ۲۳ سرطان ۱۳۹۸

mandegarیکی از مهمترین کارهای که لازم است هر انسانی در زنده‌گی انجام دهد شناخت خود و یا خود آگاهی است؛ انسانی که خود را بشناسد می‌تواند انتخاب‌های بهتری دستیابی به عزت نفس، حس لذت بردن، کارهای منحصر به فرد، طرز دید متفاوتی نسبت به جهان، عقاید، زنده‌گی، دارای روابط سالم، دارندۀ اهداف، از حقوق خود نسبت به دیگران و از دیگران نسبت به خود آگاه می‌شود.
خود آگاهی برای انسان‌ها یک امر ضروری است و اینکه چطور خود را بشناسیم و در رابطه به اینکه زنان چطور شخصیت‌ها و یا همان کهن الگوهای که در وجودشان هست بشناسند در این مقاله به آن پی می‌بریم.
تمام انسانها شخصیت‌های متفاوتی دارند و در بعضی موارد با هم شباهت‌های نیز دارند، اما زنان از زمان تولد دارنده چهار شخصیت و یا چهار کهن الگو می‌باشند که این کهن الگوها از همان زمان در وجود زنان است و به مرور زمان رشد می‌کند.
کهن الگو یا همان آرکی تایپ برگرفته از واژۀ یونانی آرکه تیپوس است این واژه در زبان یونانی به معنای مدل یا الگویی بوده است که چیزی را از روی آن می‌ساختند.
نظریه کهن الگوها یا آرکی تایپ‌های شخصیتی بر اساس تیوری‌های کارل گوستاو یونگ روانشناس و متفکر سویسی شکل گرفته است.
در حقیقت کهن الگوهای زنانۀ زیادی وجود دارد، اما به‌روزترین و مهمترین آنها همین چهار کهن الگو است:
(Mother Role) ۱: نقش زن مادر
(Spiritual Role) ۲: نقش زن روحانی
(Fighter Role) ۳: نقش زن جنگجو
(Queen or princess role) ۴: نقش زن لُوند
۱: نقش زن مادر: زن مادر زن است که نسبت به دیگران دست و دل‌باز دارد این زنان بیشتر از همه چیز یک مادر هستند که دارنده خصوصیات مادرانه، فداکار، پرستار، مهربان، عاشق، وفادار، پرورش دهنده، زیبا کننده است و علاقۀ زیادی به فرزند داشتن دارند و در روابط خود بسیار ایثارگر هستند.
زن مادر نسبت به همسر، دوستان و اطرافیان کارهای مادرانه می‌کند به‌طور مثال خیلی‌ها متوجه غذا، لباس و یا اینکه دواهایش را باید سر وقت بخورد. به‌طور کُل حامی خوبی برای دیگران است و همیشه این گونه زنان را در حال خدمت کردن به دیگران می‌بینید.
۲: نقش زن روحانی: زن روحانی زنی است که چارچوب اخلاقی و ارزش‌های رفتاری و معنوی آن از نوع است که والاترین ارزش‌های انسانی است و حد مرزهای محکم دارد و تحت هیچ شرایط آنها قابل معامله نیستند، به هیچ‌کسی اجازه نمی‌دهد که به ارزش‌های آنان و به حد و مرزهای آنان توهین و یا تجاوز شود. زنان روحانی بیشتر نجیب و با تعهد هستند هم چنان به معنویات اهمیت می‌دهد و با جهان هستی رابطۀ قشنگی دارد این زنان خیلی با خدا هستند و خیلی‌ها پرهیزگار.
۳ نقش زن جنگجو یا ملکۀ آمازون: در آمازون قبیله‌یی بود که زنان بسیار زیبا و با شهامت، توانا و قوی زنده‌گی می‌کرد و آنها اسطوره‌یی از زنانی بودند که از خود مراقبت می‌کردند و از مردان فقط برای تولید مثل استفاده می‌کردند.
این زنان از موجودیت خود و خانواده خود دفاع و از خطرات نجات می‌دهد اکثراً باعث پیشرفت قرار می‌گیرند این زنان همیشه هدف‌مند هستند چون همیشه در رقابت قرار دارند چه رقابت درسی باشد یا هم ورزشی…، زنان جنگجو تا که پیروز نشوند دست از کار نمی‌کشند.
۴ زن ملکه یا لُوند: اسطوره‌یی از زن عشوه‌گر، شجاع، با جرأت، با هوش، زیرک، دوست‌داشتنی، محبوب، شوخ طبع است این زنان عاشق توانایی زنانه‌یی خود هستند. با زنان لَوند خیلی مردم می‌خواهند در ارتباط باشند چون مردم در کنار زنان لُوند حس جالبی دارند در حالی که به او احترام می‌گذارند خیلی هم راحت هستند. اما در جامعه ما لُوندی با هرزه‌گی مترادف شده است چون در فرهنگ لغات ما لُوند به معنای: روسپی، فاحشه، زن بدکار، شوخ، جماش، اطواری، هرزه و هرجایی می‌باشد.
این چهار کهن الگو وقتی در یک زن هست هم توانایی انتخاب درست را دارد چون حد مرزهای خود را می‌شناسد و انتخاب‌های عقلانی دارد نه احساسی و از همه مهمتر در یک سطح قرار داشتن این چهار کهن الگو است به‌طور مثال به حیث یک زن مادر در کجا مهربانی کند و وفادار باشد به حیث زن جنگجو در کجا نه بگوید و از ارزش‌های خود دفاع کند از بدن خود دفاع کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.